saeedpublic.loxblog.comمطلبستان بدون شرح.
جالب انگیز شاید ندانی اما در اینجا میدانیبا ما تبادل لینک کنید جهت همکاری .بر روی تبلیغات کلیک کنید /
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه معتقد است مصرف بلافاصله چای بعد از غذا 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن را از بین می‌برد. دکتر یحیی پاسدار اولین اقدام را در بالا بردن جذب آهن بدن، انتخاب نوع آهن مناسب دانست. به گفته پاسدار دو نوع آهن هم و غیر هم وجود دارد که مورد اول در منابع حیوانی موجود است و مورد دوم را می‌توان به وفور در منابع گیاهی یافت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی اظهار داشت: آهن هم دارای قدرت جذب بالایی می‌باشد، به طوری که عوامل مانع جذب آهن در دستگاه گوارش، نمی‌توانند مانع جذب این نوع آهن شوند. پاسدار مصرف انواع گوشت سفید و قرمز را برای تامین آهن هم توصیه کرد و افزود: مصرف انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی می‌تواند منابع بسیار خوبی برای تامین این نوع آهن باشد. وی با بیان اینکه آهن غیر هم موجود در منابع گیاهی به سختی و به مقدار کم جذب بدن می‌شود، مصرف همزمان گوشت را به همراه منابع گیاهی جهت جذب بیشتر این نوع آهن توصیه کرد و افزود: تنها منع مصرف این مورد در افرادی است که مبتلا به چربی خون یا بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی همچنین به منظور افزایش جذب آهن غیر هم موجود در منابع گیاهی مصرف همزمان میوه‌هایی مانند پرتغال و کیوی را به علت داشتن ویتامین سی به همراه منابع گیاهی توصیه کرد. به گفته پاسدار ویتامین سی موجود در برخی میوه‌ها، میزان جذب آهن موجود در منابع گیاهی را افزایش می‌دهد. پاسدار در ادامه خاطرنشان کرد: آهن هم حدود 10 تا 15 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تشکیل می‌دهد و بین 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن از نوع آهن غیر هم می‌باشد که از منابع گیاهی تامین می‌شود. این متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی، مصرف بلافاصله چای بعد از غذا را موجب از بین رفتن 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن دانست و افزود: ماده‌ای به نام تانن در چای وجود دارد که عامل رسوب آهن در دستگاه گوارش و مانع جذب آن است.

وی افزود: مصرف چای بلافاصله بعد از غذا موجب می‌شود آهن غیر هم موجود در منابع گیاهی مانند نخود، لوبیا و برنج جذب بدن نشوند. پاسدار بهترین منبع تامین کننده آهن بدن را منابع حیوانی و در بین آنها جگر و کبد حیوانات عنوان کرد و افزود: در میان منابع تامین کننده آهن غیرهم نیز حبوبات بهترین منبع تامین کننده این نوع آهن است. به گفته پاسدار در میان حبوبات عدس دارای بیشترین میزان آهن بوده و بعد از آن نخود و لوبیا و سایر حبوبات منابع سرشاری از آهن غیرهم به شمار می‌آیند. وی با بیان اینکه سبزیجات نیز منابع بسیار خوبی برای تامین آهن غیرهم می‌باشند، اظهار داشت: برای افزایش جذب آهن موجود در سبزیجات بهتر است سبزیجات بصورت خام مصرف شده یا در کوتاه‌ترین زمان و در کمترین حرارت پخته شوند.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |


سلامت نیوز : واردات صنایع غذایی در سال 91، 39‌درصد و در فروردین‌92 در قیاس با مدت مشابه سال قبل 117‌درصد افزایش یافت و در مقابل به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، تولیدات داخلی 50‌درصد عقب‌نشینی کرد. اگر سری به آمارهای اعلام‌شده گمرک بزنیم، افزایش واردات صنایع غذایی هم از نظر وزن و هم به‌لحاظ ارزش را به وضوح مشاهده خواهیم کرد. همین آمار گواهی می‌دهد در سال گذشته نسبت به سال 90، 34‌درصد از لحاظ وزن و 39‌درصد از نظر ارزش، موادغذایی فرآوری‌شده بیشتر وارد کرده‌ایم. از طرف دیگر اگرچه آماری از میزان تولید صنایع غذایی از سوی دستگاه‌های مسوول اعلام نمی‌شود اما بنا به تاکید کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران از ابتدای سال گذشته به‌طور میانگین 50‌درصد ظرفیت کارخانه‌های غذایی تعطیل شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این تغییر و تحولات صنایع غذایی از ابتدای سال 91، دلایلی دارد که مهم‌ترین آن را شاید بتوان کاهش مواد اولیه در بازار و به‌تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی دانست. مواد اولیه در بسیاری از صنایع از مشتقات نفتی هستند. از این‌رو با هر شوک ناگهانی قیمت نفت، نوسانات عجیبی در قیمت مواد اولیه رخ می‌دهد. به همین جهت تحریم‌ها را در ایجاد این نوسانات می‌توان از مقصران اصلی این اتفاق نام برد. از طرف دیگر کندی انتقال ماشین‌آلات و قطعات یدکی در صنایع و همچنین اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز باعث تاثیرگذاری شدید بر رکود این صنعت شده است. متوسط سهم مواد اولیه وارداتی در کل هزینه نهاده‌های تولید در صنایع غذایی 36/9درصد است. به عبارت دیگر، یک‌درصد افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی (که یکی از دلایل آن می‌تواند افزایش نرخ ارز باشد) باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید به همان میزان می‌شود.
 
شاخص‌های رویگردان از توسعه
اینها دلایلی است که سید‌محمد حسینی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران هر یک از آنها را در ایجاد وضعیت موجود موثر می‌داند. برای آنکه اهمیت افت تولید این کارخانه‌ها که اکنون به 14‌هزار واحد تولیدی می‌رسد را بهتر درک کنیم باید به تعدادی از شاخص‌های اقتصادی این صنعت توجه کنیم. وقتی بدانیم که صنایع غذایی 15‌درصد اشتغال، 12‌درصد سرمایه‌گذاری، کمتر از هشت درصد ارزش افزوده و هفت درصد از صادرات صنعتی را در 10‌سال اخیر به خود اختصاص داده است؛ آن وقت پی‌خواهیم برد که تعطیلی یا کاهش ظرفیت این کارخانه‌ها چه تاثیری بر کل اقتصاد کشور خواهد داشت.
 
نمایی از صنایع داخلی
از زمانی که استارت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خورد، کم‌کم رشد هزینه‌ها و کاهش نقدینگی کارخانجات نمود پیدا کرد. اما زمانی وضعیت این بخش تولیدی کشور خطیرتر شد که کشورهای اروپایی با ابزار تحریم سعی در جلوگیری از پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی ایران کردند. هرچند با وجود هجمه سنگین تحریم‌ها، کشور توانسته نیاز بازار را با تولید داخل حل کند اما روند نزولی تولید محصولات غذایی نیز قابل کتمان نیست.
 
70‌درصد ظرفیت کارخانه‌ها خاک می‌خورد
حسینی نیز در تصویری که از سیمای حال حاضر صنایع غذایی ارایه می‌دهد، می‌گوید: هم‌اکنون برخی از کارخانجات مانند صنایع قند غرب کشور با ظرفیت بالا کار می‌کنند اما در مقابل کارخانه‌های شرق کشور با یک‌سی‌ام ظرفیت ادامه حیات می‌دهند. صنعت روغن نباتی دارای 30‌درصد ظرفیت خالی بوده و 50‌درصد ظرفیت صنایع آبمیوه تعطیل است. 
کارخانجات آرد نیز با 30‌درصد ظرفیت کار می‌کند اما کارخانجات روغن‌کشی به دلیل وارد نشدن دانه‌روغنی به‌طور کامل تعطیل شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت 50‌درصد کارخانه‌ها تعطیل شده و بسیاری از کارخانه‌های فعال با 30‌درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. اگر این اعداد را با جدول میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت غذا مقایسه کنیم؛ میزان سرمایه راکد این حوزه را درخواهیم یافت.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |


سلامت نیوز : منیزیم ریزمغذی است که برای پاکسازی بسیار مفید است. هنگام هضم این ریزمغذی مایعات در روده جذب می شود و این امر باعث دفع آسان تر مدفوع می شود. منیزیم علاوه بر حفظ سلامت روده ها، برای دیگر اعضای بدن نیز حیاتی است. ضربان قلب را ثابت نگه می دارد، برای سلامت دندان و استخوان و عملکرد عضله و سیستم عصبی مهم است. منیزیم در حفظ سلامت روانی نیز نقش مهمی دارد. اما اغلب مردم به ویژه جوانان به اندازه کافی این ریزمغذی را دریافت نمی کنند. منیزیم در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، نان، غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، لبنیات، مغز بعضی از میوه ها، تخمه، گوشت قرمز و ماهی و آبزیان یافت می شود و مصرف روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم آن توصیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما مصرف بیشتر آن باعث اسهال می شود. مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده مانند کیک های آماده و نوشیدنی هایی مانند قهوه که خاصیت مدر دارد، منیزیم موجود در بدن را دفع می کند. بیشتر شهرنشینان دچار کمبود منیزیم هستند. زیرا آب مصرفی آن ها با کلر و فلور تصفیه می شود که میزان منیزیم موجود در آب را پایین می آورد.همچنین زنانی که در دوران قاعدگی خون ریزی شدید دارند دچار کمبود منیزیم می شوند. زندگی روزمره و پرمشغله و پراسترس، اضطراب و افسردگی نیز از دیگر عوامل کمبود منیزیم در شهرنشینان است. پایین بودن منیزیم برای سلامت استخوان نیز مضر است.

این ریزمغذی به بدن کمک می کند ویتامین D جذب بدن شود. به گفته محققان منیزیم روی استخوان ها تاثیر دارد. بنابراین برای سلامت استخوان، بدن به منیزیم نیاز دارد. تراکم استخوان در دختران در دهه ۲۰ سالگی به اوج می رسد. اما متاسفانه، در سن نوجوانی، دخترانی که به وزن و رژیم غذایی خود حساس اند به جای اتخاذ یک برنامه غذایی سالم، برخی موادغذایی را از فهرست خود حذف می کنند تا وزن کم کنند. کمبود منیزیم تاثیر نامطلوبی روی عضله می گذارد. این ریزمغذی که لقب «آرام بخش طبیعی» دارد، در ترکیب با کلسیم به انقباض و شل شدن عضله کمک می کند. این ریزمغذی تولیدکننده انرژی است و در کنترل فشار خون، آسم، کاهش خطر حمله قلبی، درمان ضربان نامنظم قلب و فشار خون بالا در دوران بارداری نیز موثر است.

اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان کمبود منیزیم را تشخیص داد؟

از آن جایی که تشخیص این اختلال سخت است، بیشتر افراد پس از ظاهر شدن عوارض کمبود و ضعف عضله یا گرفتگی عضله به این امر پی می برند. نصف پیمانه کشمش یا یک وعده اسفناج یا ۸۰۰ گرم بادام هندی یک سوم نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می کند. مصرف شیر کم چرب، ماست، مقدار کمی پنیر و ماهی فراوان برای تامین این ریزمغذی مفید است. اگر هم احساس می کنید بدن به میزان کافی منیزیم دریافت نمی کند با مشورت پزشک از مکمل آن استفاده کنید.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |


سلامت نیوز : سیاوش آزاد صبح امروز در همایش مدیریت بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد به مشکلات بهداشت حرفه‌ای در صنعت اشاره کرد و گفت: به استناد آمارهای جهانی کارگران در مشاغل صنعتی، همه روزه در برابر شمار عوامل شیمیایی زیان‌آور در محیط‌های کار قرار می‌گیرند و هر روز عوامل شیمیایی رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطر نشان کرد: در زمان جنگ جهانی دوم فقط 600 هزار عامل شیمیایی شناخته شده بود ولی اکنون این رقم به 11 میلیون ماده شیمیایی رسیده و هر سال هزار تا دو هزار مورد به این رقم افزوده می‌شود.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای با تأکید بر اینکه فقط یک درصد مواد شیمیایی شناسایی شده مصرف عمومی دارد، خاطر نشان کرد: طبق آمار جهانی سالانه 68 تا 157 میلیون مورد بیماری شغلی بر اثر تماس‌های شغلی به وجود می‌آید و بر طبق اعلام مرکز سلامت بهداشت محیط کار، وزارت بهداشت سالانه یک میلیون کارگر در دنیا بر اثر تماس با مواد شیمیایی می‌میرند.

مدیر کل پیشگیری، درمان و رفاه شرکت ایران‌خودرو دیزل تصریح کرد: از طرف دیگر مصرف سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی در بخش کشاورزی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها شده است. به طوری که سالانه میلیون‌ها تن مواد شیمیایی مورد مصرف قرار می‌گیرد که از این رقم 20 هزار تن مربوط به آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی است که برای سلامت انسان‌ها بسیار مضر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برخی به دلیل هزینه‌های پایین مواد تاریخ گذشته شیمیایی را از خارج وارد کرده و مورد مصرف قرار می‌دهند.

آزاد به آمار میزان آلاینده‌های شیمیایی در محیط کار بر طبق اعلام وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از مجموع آلاینده‌های محیط کار و کارگاه‌ها 10 درصد مختص به دود و مه، 11 درصد گاز و بخار و 28 درصد آلوده به گرد و غبار هستند. که هر یک می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های متفاوت از جمله ایجاد سرطان باشند.

به گفته این کارشناس بهداشت حرفه‌ای تنفس، پوست، مخاط و گوارش از جمله راههای ورود بدن برای این گونه آلودگی‌ها هستند و بیشترین حجم آسیب‌ها مربوط به بخش تنفسی است و می‌توان گفت ریه بیشترین آسیب را می‌بیند.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز : روزهای سالم پایتخت تمام شد، تهران از شرایط سالم عبور كرد و ریز ذرات هوا به شرایط حساس رسید. در پنجاه و ششمین روز از سال 92 و با وجود باران‌های مداوم در شب و روز اخیر باز هم تهرانی‌ها از شر گرد و خاك در امان نیستند، گرد و خاكی كه از نیمه غربی و جنوبی كشور می‌آید و مدت‌های مدید است كه غرب نشینان را به سرفه انداخته است. هفته گذشته بود كه به دلیل هجوم ریزگرد‌ها در بوشهر، پروازهای فرودگاه این شهر لغو شد ریزگردهای عربی كه بیشتر از عراق وارد كشور می‌شوند شهروندان غرب و جنوب غرب نشین كشور را فرسوده كرده است، 13 استان كشور تحت تاثیراین ریزذراتند، آنقدر كه ریزگردها به تهران هم رسیدند و حالا كه پایتخت هم خاكستری می‌شود، مسوولان بیشتر به این جریان توجه می‌كنند؛ تابوده چنین بوده.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز: معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران از وقوع 180پس لرزه به مركزیت گوهران واقع دراستان هرمزگان خبرداد.

مرتضی اکبرپور در گفت وگو با ایلنا با اعلام این مطلب گفت: از بعد وقوع زلزله زلزله 2 / 6 ریشتری درمنطقه بشاگرد تا ساعت 4 بعد از ظهر دیروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) 180 پس لرزه به مركزیت گوهران رخ داده است.

وی تصریح كرد: از این 180 پس لرزه؛ 19پس لرزه كمتر از 3ریشتر، 105 پس لرزه بین 3 تا 4 ریشتر، 47 پس لرزه بین4 تا 5 ریشتر و 10 پس لرزه بین 5 تا 6 ریشتر بوده است.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز :آب، طلای بی‌رنگ، در حال بخار شدن است، آنقدر بخار می‌شود و از بین می‌رود كه تا چند سال آینده كه شاید به نسل آینده دور هم نرسد، تنها كویر است كه سهم آنان می‌شود. بررسی آینده آب در ایران با بررسی اوضاع پایدار یا ناپایدار آب در بخش‌های مختلف كشور موضوعی حیاتی شده است، موضوعی كه عده‌یی از كارشناسان را گردهم آورد تا در این خصوص به ارائه راهكار و بررسی مشكلات و معضلات بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از اعتماد ؛ آب، خاك و هوا مقوله‌هایی كه زنجیروار به هم متصل‌اند باعث به هم خوردن تعادل مولفه‌های زیست محیطی می‌شود. خاك كشور از بین می‌رود و درختان جنگل‌ها كه باعث تحكیم خاك می‌شدند قطع می‌شوند، در كنارش سیلاب می‌آید و آب فراوانی از این طریق از دست می‌رود، آبی به حجم 29 درصد آب كشور آب‌های استحصالی می‌ماند كه 71 درصدند و باید از آنها استفاده كنیم. كشور ما با اختصاص دادن یك درصد جمعیت جهان به خود، 36 صدم درصد آب دنیا را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر37 میلیون هكتار از 165 میلیون خاك كشور قابل استفاده كشاورزی است با راندمان آبی 32 درصد. محصولات خشك كشاورزی كه با این راندمان آبی ارائه می‌دهیم رتبه صد و دوم از میان 123 كشور دنیا را برایمان به ارمغان آورده است و 23 صدم دلار تولیدات كشاورزی در هر مترمكعب.

دچار تنش آبی شده‌ایم


دكتر عبدالرحیم صلوی تبار، مشاور مدیرعامل شركت مهاب قدس كه بسیاری از پروژه‌های آبی كشور را در دست دارد، از جمعیتی كه در سال 1400 به آن می‌رسیم سخن می‌گوید. او با بررسی سرانه مصرف آب در سال‌های 35، 80 و 1400 اعلام كرد: «در سال 1335، مصرف سرانه آب، 7000 مترمكعب بود در حالی كه در سال 80 به 1844 متر مكعب رسید و این رقم در سال 1400 به 1300 مترمكعب خواهد رسید.» وی با اظهار تاسف از شرایط تنش زای آب گفت: «ما در حال حاضر وارد شرایط تنش شده‌ایم، هم در معیار مصرف آب تجدیدشونده، هم در كاهش متوسط بارش كه به 9 درصد می‌رسد و هم در افزایش نیم‌درجه‌یی دما. از طرفی حجم آب زیرزمینی‌مان در حال تغییر است، 665 آبخوان داریم 47 درصدش ممنوعه‌ است و باقی آن‌كه ممنوعه نیست شرایط مطلوبی ندارند. كاهش حجم میانگین سالانه آب‌خوان‌هایمان را داریم 7/4 میلیارد از ذخیره آب‌های استاتیك كشور را از دست می‌دهیم، سالی هم نیم متر سطح آب زیرزمینی كشور در حال افت است.

اینها همه خبر‌های بدی است كه در حوزه آب كشور با آن مواجهیم.» این مشاور حوزه آب با ارائه پیشنهاداتی مدیریتی در جهت رفع مشكلات برآمد. او در سخنانش با تاكید بر اجازه مدیریت به مردم گفت: «به مردم اجازه مدیریت ندادیم، در واقع آنها را آموزش ندادیم، همیشه مدیریت از بالا بوده كه مشكل‌ساز شده. اقدام برای افزایش راندمان كشاورزی، زمان مناسب آبیاری در هنگامی كه درصدی از كل خاك از آب تخلیه شده باشد، آبیاری در فاصله‌های زمانی و مكانی مناسب، آبیاری شبانه كه موجب كاهش تبخیر از سطح مزرعه می‌شود و آبیاری زیر پوشش‌های پلاستیكی از پیشنهاداتی است كه می‌تواند به عنوان راهكار برای مصرف بهینه‌تر درنظر گرفته شود.»

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |

سلامت نیوز :بی توجهی به حوزه‌های زیستی حیات وحش در کشور به بیشترین حد خود رسیده است. از حوادث جاده ای و شکارهای غیر مجاز گرفته تا محدودیت‌های منابع آبی و تغذیه ای، جملگی حیات وحش را با چالش‌های جدی مواجه کرده اند. آن‌گونه که حسین محمدی مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ایران می‌گوید، طی 6 سال گذشته که تقریبا با عمر دولت‌های نهم و دهم برابری می‌کند، بیش از یکهزار گوشتخوار و علفخوار در کشور تلف شده اند که این تعداد بدون در نظر گرفتن بیماری‌های همه گیر است.

نقش مهم حوادث جاده ای

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ بیشتر این تلفات مربوط به گوشتخواران است که گربه سانانی همچون پلنگ و یوزپلنگ در میان آنها کم نیستند. مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ایران با بیان اینکه بخشی از این تلفات ناشی از تعارض بین انسان و حیوان است که شکارهای غیر مجاز سهم به سزایی در آن دارند، به نقش مهم حوادث جاده‌ای در تلفات حیوانات اشاره کرده و می‌افزاید: برای جلوگیری از این حوادث راهکار هایی توصیه شده که ایجاد زیرگذر و روگذر در جاده هادر پروژه‌های راهسازی بر اساس مکان یابی حیات وحش به ویژه در کریدور‌های مهاجرتی، نصب تابلو اعلانات محل عبور حیات وحش در جاده‌ها و آموزش جوامع محلی و رانندگان انجام شود زیرا در بسیاری موارد حیوانات پس از برخورد با وسایل نقلیه چنانچه به مراکز امداد و نجات حیات وحش و یا مراکز دامپزشکی رسانده شوند تلف نمی شوند و از آنجایی که برخی گونه‌ها بسیار با ارزش و نادر هستند این اقدام از سوی رانندگان و جوامع محلی خیلی مهم است.

مدیرکل دفتر حیات وحش یکی دیگر از اقداماتی که در جهت کنترل و پیشگیری از اتلاف گونه با ارزشی مانند پلنگ که سهم بسزایی در میان جانوران تلف شده در حوادث جاده ای دارد را افتتاح پایگاه اطلاعاتی و علمی حفاظت از پلنگ ایرانی عنوان کرده و می‌گوید: این پایگاه با هدف تبادل دانش بومی و اطلاعات تخصصی بین متخصصان، علاقه مندان و افراد بومی افتتاح شد. این پایگاه اطلاعاتی تخصصی بنا بر اعلام مدیران خود، امکاناتی را برای ثبت مشاهدات گونۀ پلنگ ایرانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و از سوی دیگر، محلی برای تبادل اطلاعات درباره بزرگترین گربه سان زنده ایران است. تسهیل و ثبت دقیق گزارش‌های مربوط به عکسبرداری و فیلمبرداری، مشاهده مستقیم پلنگ در طبیعت، مرگ و میر، مشخصات بیومتری (ابعاد فیزیکی پلنگ‌های مشاهده شده)، مشخصات زیستگاهی پلنگ ایرانی و همچنین تحقیقات و پایان‌نامه‌ها در خصوص این‌گونه از دیگر اهداف این پایگاه تخصصی است.

کمبود آب در زیستگاه مهم‌ترین چالش حیات وحش

محمدی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط‌زیست در پاسخ به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین معضل حیات وحش در کشور چیست می‌افزاید: تغییر اقلیم و آب و هوا که شامل خشکسالی‌ها و بروز سیل در بسیاری زیستگاه‌های کشور است در حال حاضر مهم‌ترین معضلی است که تنوع زیستی جانوران را تهدید می‌کند و در بسیاری از مناطق فلات مرکزی و استان هایی مانند یزد، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان حیات وحش برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکلات جدی روبه رو هستند.

همچنین ازآنجایی که حدود 20 درصد از حیات وحش کشور را آبزیانی مانند ماهیان و پستانداران دریایی تشکیل می‌دهند کمبود آب در اکوسیستم‌های آبی و همچنین آلودگی آب در این زیستگاه‌ها چالش‌های جدی برای تنوع زیستی آبزیان ایجاد کرده است.وی می‌افزاید: تا کنون مراکز و پایگاه‌های اینترنتی ثبت اطلاعات گونه‌های مختلف جانوری به صورت ملی و بعضاً به صورت بین‌المللی توسط برخی سازمان‌ها در کشورهای مختلف راه‌اندازی شده است. پورتال تخصصی پلنگ ایرانی اولین پایگاه اینترنتی است که با هدف ثبت و تبادل اطلاعات در خصوص یک گونه از گربه سانان ایران، یعنی پلنگ ایرانی راه‌اندازی شده است.


بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): محیط زیست:تلف‌شدن یکهزارگربه‌سان در ایران::.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز : انسان موجودی است که در اجتماع زندگی می‌کند. بعضی‌ها علت اجتماعی بودن انسان را ترس از تنهایی می‌دانند، عده‌ای معتقدند که نیازهای انسان متنوع است و توانایی دسترسی به همه آن‌ها امکان‌پذیر نیست از این‌رو زندگی در اجتماع را به انزوا ترجیح می‌دهند. اما بعضی در اصل انسان را موجودی مدنی می‌دانند زیرا طبیعت و سرشت انسان اینچنین است که در جمع زندگی کند و به‌طور غریزی جدایی از اجتماع را نمی‌پسندد. با توجه به این خصوصیات انسان، سنگ‌بنای خانواده، قوم و خویش، اقوام و بالاخره روستا ، شهر و کشور شکل گرفت؛ چیزی که شاهد آن هستیم. کره‌زمین با وجود این میهمان‌نوازی خاص خود از حرارت چندهزار درجه‌ای درونش بی‌خبر است و نمی‌داند مجبور است به دور خورشید بچرخد آن‌هم تا زمانی که خورشید از خورشیدی بیفتد و بالاخره دفتر و داستان منظومه شمسی پایان ‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ اما راستی اگر کره‌زمین همین کوه و دره و صخره‌هایش را نداشت در این صورت تمام سطح آن زیر آب ‌بود و اصلا خشکی برای زندگی آدمیزاد وجود نداشت. در این وضعیت یک کره آبی پراز ماهی و غیره ‌داشتیم و از خزنده و پرنده و نیز دوپا و چهارپا خبر و اثری نبود. بنابراین بر ما واجب است ارزش‌های زندگی در این اقامتگاه موقت را جدی بگیرم و یقین داشته باشیم که خودمان با روش‌های غلط و ناکارآمد هر لحظه بیشتر از زلزله و آتشفشان، سیل، توفان، گردباد و... منزلگاه و کاشانه و شهر و امکان حیات روی این کره را نابود می‌کنیم. یکی از تهدیدات غافلگیرانه حیات، زلزله است که تنها در چند ثانیه تلفات و خساراتی در سطح وسیع به وجود می‌آورد. از طرف دیگر بیشتر مردم خوش‌خیال هستند و یکی از پیامدهای این خوش‌خیالی‌ها (ای‌بابا کی می‌داند کی می‌آید، خدا کریم است) پندار اشتباهی که درباره زلزله‌خیزی دارند به عبارت دیگر کرامت خداوندی را با سهل‌انگاری و باورهای غلط مخلوط می‌کنند و به جرات می‌توان گفت اظهارنظر امروزی بعضی‌ها با حرف نسل‌های چند قرن پیش چندان تغییری نکرده است. به عبارت دیگر تلفات انسانی و خسارات مالی و آوارگی نوعی تنبیه است. چنانچه تلفات و خسارات راتنبیه بنامیم این تنبیه از جانب گسل‌ها، سهل‌انگاری معمار و مهندس، شهرسازان و شهرداران و خوش‌خیالی مردم است.

مهم است که از تاریخ درس بگیریم، بدانیم اگر یاد گرفتیم می‌مانیم وگرنه معلوم نیست سرگذشت ما چه می‌شود. نکته قابل تعمق این است که هنوز چیزی یاد نگرفته‌ایم زیرا زلزله 5 ریشتری در روستاها و 6 ریشتری در شهرها تخریب می‌کند و کشته می‌گیرد. انسانی با بینش و فرهنگ، قاعدتا ایمنی را به عنوان شیوه کنش اجتماعی انتخاب می‌کند. در چنین شرایطی جهش‌های فرهنگی و رسیدن به مراتب والاتر توسعه اجتماعی، اقتصادی، عمران و آبادانی ممکن است. فرهنگ زندگی، ایمنی عام و خاص، در تمامی چرخه‌های زندگی مولد و ستون ارتقا هستند و مکمل یکدیگرند و به جرات می‌توان گفت تنها مسیری است که انسان موفق انتخاب می‌کند.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |

آدمی در بیست و چهار ساعت شبانه روز در حدود 8 ساعت خواب نیاز دارد تا بتواند کار روزمره خود را درست انجام دهد و احساس سلامتی و نشاط کند و انرژی کافی برای فعالیت های روزانه را داشته باشد.
بی خوابی در هر سنی ممکن است اتفاق افتد، ولیکن با بالا رفتن سن اکثراً اختلال در خواب و بی خوابی شبانه آغاز می گردد.
مشکل بی خوابی در افراد به شکل های گوناگون بروز می کند . گروهی وقتی که به رختخواب می روند، نمی توانند بخوابند و مشکل در ابتدای خواب رفتن دارند.

گروهی اوایل شب خوب می خوابند، سپس به هر دلیلی از خواب بیدار می شوند و یا اینکه نیمه شب به هر دلیلی از رختخواب بیرون می آیند و دوباره به خواب نمی روند. گروهی شب بیداری ندارند، ولیکن صبح خیلی زود از خواب بر می خیزند. به هر حال به هر گونه‌ای که این مشکل خواب را داشته باشیم برایمان آزار دهنده است.
عوامل گوناگون مانند استرس،افسردگی و استفاده از مواد حاوی کافئین به مقدار زیاد، تغییر در ساعات کار روزانه، مصرف بعضی از داروها، احساس درد و رنج در اثر بعضی ازبیماریها از مواردی هستند که می توانند سبب بی خوابی شوند.
افراد پیر مقداری از ساعت خواب شبانه را با خواب نیمروز و یا خواب در طول روز جبران می کنند.
بیخوابی خود شاید مشکل چندانی نباشد، ولیکن پیامدهای آن بیشتر آزار دهنده است. بی خوابی سبب می شود که آدمی احساس خستگی و افسردگی کند وگاهی مانع ازتفکر،اندیشه و رشد فکری می شود. بی خوابی سبب می شود که فرد نتواندروی کارهای روزانه خود تمرکز کند.
همانطور که در بالا یادآور شدم، آدمی حدود 7 تا 8 ساعت در شبانه روز به خواب احتیاج دارد. در جوانی این مقدار ساعت خواب اکثراً در شب خواهد بود و در کهولت همین ساعات خواب لازم است، ولیکن افراد پیر مقداری ازساعت خواب شبانه را با خواب نیمروز و یا خواب در طول روز جبران می کنند.
اگر شما روز با انرژی، با نشاط هستید و احساس خستگی نمی کنید، خود یک دلیل بر این است که شب خواب کافی داشته اید.

به ادامه مطلب بروید

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 18 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.