saeedpublic.loxblog.comمطلبستان بدون شرح.
saeedpublic.loxblog.comمطلبستان بدون شرح.
جالب انگیز شاید ندانی اما در اینجا میدانیبا ما تبادل لینک کنید جهت همکاری .بر روی تبلیغات کلیک کنید /
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



سلامت نیوز :آب، طلای بی‌رنگ، در حال بخار شدن است، آنقدر بخار می‌شود و از بین می‌رود كه تا چند سال آینده كه شاید به نسل آینده دور هم نرسد، تنها كویر است كه سهم آنان می‌شود. بررسی آینده آب در ایران با بررسی اوضاع پایدار یا ناپایدار آب در بخش‌های مختلف كشور موضوعی حیاتی شده است، موضوعی كه عده‌یی از كارشناسان را گردهم آورد تا در این خصوص به ارائه راهكار و بررسی مشكلات و معضلات بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از اعتماد ؛ آب، خاك و هوا مقوله‌هایی كه زنجیروار به هم متصل‌اند باعث به هم خوردن تعادل مولفه‌های زیست محیطی می‌شود. خاك كشور از بین می‌رود و درختان جنگل‌ها كه باعث تحكیم خاك می‌شدند قطع می‌شوند، در كنارش سیلاب می‌آید و آب فراوانی از این طریق از دست می‌رود، آبی به حجم 29 درصد آب كشور آب‌های استحصالی می‌ماند كه 71 درصدند و باید از آنها استفاده كنیم. كشور ما با اختصاص دادن یك درصد جمعیت جهان به خود، 36 صدم درصد آب دنیا را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر37 میلیون هكتار از 165 میلیون خاك كشور قابل استفاده كشاورزی است با راندمان آبی 32 درصد. محصولات خشك كشاورزی كه با این راندمان آبی ارائه می‌دهیم رتبه صد و دوم از میان 123 كشور دنیا را برایمان به ارمغان آورده است و 23 صدم دلار تولیدات كشاورزی در هر مترمكعب.

دچار تنش آبی شده‌ایم


دكتر عبدالرحیم صلوی تبار، مشاور مدیرعامل شركت مهاب قدس كه بسیاری از پروژه‌های آبی كشور را در دست دارد، از جمعیتی كه در سال 1400 به آن می‌رسیم سخن می‌گوید. او با بررسی سرانه مصرف آب در سال‌های 35، 80 و 1400 اعلام كرد: «در سال 1335، مصرف سرانه آب، 7000 مترمكعب بود در حالی كه در سال 80 به 1844 متر مكعب رسید و این رقم در سال 1400 به 1300 مترمكعب خواهد رسید.» وی با اظهار تاسف از شرایط تنش زای آب گفت: «ما در حال حاضر وارد شرایط تنش شده‌ایم، هم در معیار مصرف آب تجدیدشونده، هم در كاهش متوسط بارش كه به 9 درصد می‌رسد و هم در افزایش نیم‌درجه‌یی دما. از طرفی حجم آب زیرزمینی‌مان در حال تغییر است، 665 آبخوان داریم 47 درصدش ممنوعه‌ است و باقی آن‌كه ممنوعه نیست شرایط مطلوبی ندارند. كاهش حجم میانگین سالانه آب‌خوان‌هایمان را داریم 7/4 میلیارد از ذخیره آب‌های استاتیك كشور را از دست می‌دهیم، سالی هم نیم متر سطح آب زیرزمینی كشور در حال افت است.

اینها همه خبر‌های بدی است كه در حوزه آب كشور با آن مواجهیم.» این مشاور حوزه آب با ارائه پیشنهاداتی مدیریتی در جهت رفع مشكلات برآمد. او در سخنانش با تاكید بر اجازه مدیریت به مردم گفت: «به مردم اجازه مدیریت ندادیم، در واقع آنها را آموزش ندادیم، همیشه مدیریت از بالا بوده كه مشكل‌ساز شده. اقدام برای افزایش راندمان كشاورزی، زمان مناسب آبیاری در هنگامی كه درصدی از كل خاك از آب تخلیه شده باشد، آبیاری در فاصله‌های زمانی و مكانی مناسب، آبیاری شبانه كه موجب كاهش تبخیر از سطح مزرعه می‌شود و آبیاری زیر پوشش‌های پلاستیكی از پیشنهاداتی است كه می‌تواند به عنوان راهكار برای مصرف بهینه‌تر درنظر گرفته شود.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.